RSS

Sunday, July 3, 2011

BAHAN-BAHAN LESSON STUDY

LS02

BORANG LOG PERJUMPAAN (LESSON STUDY)

JABATAN PELAJARAN JOHOR

Log Perjumpaan Bilangan:________

Nama: Nama Kumpulan:

Tarikh: Lokasi:

Masa Mula: Masa Tamat:

Kehadiran Ahli :

Tujuan Perjumpaan: (tanda pada kitaran / Agenda / Pembentangan )


Ringkasan Hasil Perbincangan


Perjumpaan Seterusnya:

Tarikh:___________________ Masa:____________ Lokasi:_________________________________________

Tugasan untuk perjumpaan seterusnya:

Nama

Tindakan / Tugasan / Pembentangan

Catatan

LS04

Borang Pencerapan P&P

Nama Pencerap:___________________________Nama Guru yang dicerap:__________________

Tarikh:________________ Masa:________________ Nama kelas:_____________________

Mata pelajaran:__________________________ Topik:___________________________________

Bil. murid :_______ Bil. murid tidak hadir:____________ Bil murid lambat:__________

  1. Objektif P&P .

a)

b)

Langkah dan Masa

Aktiviti Pengajaran dan Teknik Penyoalan

Jangkaan respon murid

Jangkaan respon guru / Peringatan

Penilaian

Set induksi

Contoh:

Arahan dari guru / soalan guru / aktiviti untuk pelajar

Contoh:

Apa pelajar mungkin buat ?

Contoh:

Apa tindakan guru?

Contoh:

Apakah petunjuk pelajar telah dapat / faham?

Aktiviti 1

Aktiviti 2

Penutup

Contoh:

1. Kesimpulan

2. Pascaujian

3. Kerja rumah

  1. Kekuatan P&P:

  1. Perkara yang perlu ditingkatkan :

  1. Saranan:

…………………………… …………………………

Tanda tangan moderator Tanda tangan guru yang dicerap

Ulasan guru yang dicerap: Tarikh:____________

LS03

BORANG RANCANGAN P&P

Nama Guru:__________________________________

Nama Kelas:______________ Tarikh P&P:_______________ Masa :__________________

1. Penerangan ringkas latar belakang murid:

(Contoh; Apakah pemerhati perlu tahu tentang kelas saya? Siapakah murid saya? Apakah yang mereka sudah tahu? Apakah yang memotivasi mereka? Apakah perbezaan di antara individu akan dilihat?)

2. Rumusan Praujian murid:

(Contoh: Senaraikan pengetahuan / kemahiran sedia ada dan pengetahuan / kemahiran belum ada)

3. Cabutan dari SP, HSP dan RPT

(tampalkan)

4. Objektif P&P

(senaraikan)

5. Kaedah P&P

Langkah dan Masa

Aktiviti Pengajaran dan Teknik Penyoalan

Jangkaan respon murid

Jangkaan respon guru / Peringatan

Penilaian

Set induksi

Contoh:

Arahan dari guru / soalan guru / aktiviti untuk pelajar

Contoh:

Apa pelajar mungkin buat ?

Contoh:

Apa tindakan guru?

Contoh:

Apakah petunjuk pelajar telah dapat / faham?

Aktiviti 1

Aktiviti 2

Penutup

Contoh:

1. Kesimpulan

2. Pascaujian

3. Kerja rumah

6. Catatan P&P: (Senarai ABM / keperluan lain yang perlu disediakan sebelum P&P dsb.)

Hipotesis Kajian: (apa yang akan dilakukan untuk kurangkan jurang)

Kaedah dan Ukuran:

LS05

LAPORAN KAJIAN PEMBELAJARAN (LESSON STUDY)

JABATAN PELAJARAN JOHOR

BAHAGIAN I: LATAR BELAKANG

Nama Sekolah: Tarikh:

Nama Ahli Kumpulan:


Mata Pelajaran: Nama Kelas:

Tajuk:

Penerangan :

(Jelaskan secara ringkas isu utama dalam p&p kajian anda, tahap kemahiran murid, saiz kelas, sosio-ekonomi murid, persekitaran P&P, peralatan khas, dll).


BAHAGIAN II: PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN

Kaedah / Pendekatan P&P:
(Jelaskan langkah-langkah pelajaran. Jelaskan bagaimana kegiatan P&P dan bahan-bahan untuk menyokong pembelajaran murid.)



BAHAGIAN III: Rumusan


1. Kekuatan P&P:


2. Kelemahan P&P:

3. Saranan Dari Perbincangan:
(Muatkan perkara-perkara yang dibincangkan dan dicadangkan dalam fasa refleksi P&P anda)


LAMPIRAN
Sebarang bahan yang boleh dirujuk bersama contoh seperti:

  • nota pengajar
  • handout murid
  • kerja rumah murid
  • hasil kerja murid
  • salinan rakaman P&P (CD)

No comments:

Post a Comment